Mijn eerste blog

 In Blog

Iets waarvan ik mij afvraag, waar te beginnen?

Er is over het kappersvak natuurlijk genoeg om over te schrijven. Waarheden en onwaarheden waar klanten hun vragen over hebben, vraagstukken die ze bezighouden door van alles wat te lezen is in de media.Om te beginnen; een ieder heeft zijn eigen waarheid, wat is er goed of fout en wie bepaalt dat? Ik kan alleen van mijzelf uitgaan en mijn kennis en ervaring met jullie delen. Zelf werk ik al meer dan 30 jaar in het vak en er is veel veranderd. Wat 30 jaar geleden goed voor het haar was, is misschien nu juist niet meer goed.Sommige dingen veranderen nooit en dat is dat de klant zich op zijn gemak moet voelen bij de kapper en dat er de juiste klik moet zijn. Het is een wisselwerking tussen kapper en klant dat er voor zorgt dat de klant tevreden de deur uit gaat.
Wij als kappers hebben als voorrecht iemand aan te raken zonder het te vragen, best wel raar eigenlijk. Stel je loopt op straat en iemand gaat zomaar in je haar zitten woelen! Wat doe je dan? Ik zou waarschijnlijk mijn meest boze blik opzetten (en geloof mij, ik heb een hele goeie) en zal misschien (bijna wel zeker) diegene een hartig woordje toespreken. Daarom is het belangrijk dat je je als klant op je gemak voelt en dat je de kapper totaal vertrouwd wat betreft je haar. Soms weet je bij binnenkomst al of het een kortstondige of een langdurige relatie gaat worden omdat de klik van beide kanten voelbaar moet zijn en deze is vrijwel bij de eerste ontmoeting al voelbaar. Ik moet zeggen dat ik over het algemeen lieve leuke trouwe klanten heb en hierdoor graag aan het werk ben en veel voldoening uit mijn werk haal.

Zoals de meeste van jullie weten ben ik sinds vorig jaar verhuisd van een kleine salon aan huis naar een groot bedrijfspand in het dorp aan de Helling 3. Dit was best een spannende beslissing voor mij, ook voor Kimberly die nu al bijna 3 jaar bij mij werkt en er mede voor heeft gezorgd dat ik deze stap heb gezet. Deze stap was nodig om te kunnen uitbreiden, om ons werk goed te kunnen blijven doen en ook om onze klanten een rustige ontspannen sfeer te geven waarin zij zich relaxed bij ons thuis voelen. Ik denk dat dit goed gelukt is. De nieuwe salon is vele malen groter en geeft nog steeds die huiselijke uitstraling en gezelligheid die wij hebben meegenomen uit de voormalige kleine salon. Gevoelsmatig is de salon, doordat de ruimte groot is, minder druk/ vol voor de klant en is het voor ons zeer prettig werken.

Het meest spannende vinden wij de constante toestroom van nieuwe klanten. We hebben er al vele mogen verwelkomen. In de kleine salon waren de klanten hoofdzakelijk mensen die het leuk vinden om naar de kapper te gaan of het in ieder geval leuk vinden om bij ons naar de kapper te gaan. Hier is het wel een beetje in veranderd omdat het nu echt een winkel is. Er komen soms nieuwe klanten binnen wandelen alsof ze de Blokker in lopen en op zoek zijn naar een nieuwe koekenpan. Zij lijken geen idee te hebben dat er personeel staat die het ‘echt’ leuk vinden dat ze spontaan binnen komen. Sommige zijn hartstikke vriendelijk en sommige ietwat zuchtend omdat ze eigenlijk geen zin/ tijd hebben of misschien wel meerdere keren teleurgesteld zijn in een kapper. Jammer! Heel Jammer want voor ons is elke klant een uitdaging om zich bij ons op zijn gemak te laten voelen en hier willen wij graag alles aan doen om dit te bereiken. Wij vinden het namelijk heel belangrijk dat iemand terug komt omdat wij hebben begrepen wat zij precies wensen en willen. Ook de klant die op zoek is naar een koekenpan. 🙂

recente berichten